Learning strategies in engineering mathematics

  • MP\(^{2}\)-Math/Plus is a support project for engineering first-years at Ruhr-Universität Bochum. Its aim is to prevent unnecessary drop-out. Conceptualisation and development of the project follow a design research approach (Gravemeijer & Cobb, 2013; van den Akker, 2013). The interventions focus on learning strategies which are collected in a pre-post design with the aid of the LIST questionnaire (Wild, 1994). These and other data are utilised for the evaluation of MP\(^{2}\)-Math/Plus. The results confirm the adaptations of the project procedures in successive cycles, stress the importance of effort and motivation, and assess the success of the project.
  • MP\(^{2}\)-Mathe/Plus ist ein Unterstützungsprojekt für Studienanfänger in den Ingenieurwissenschaften an der Ruhr-Universität Bochum mit dem Ziel der Verhinderung unnötiger Studienabbrüche. Konzeptualisierung und Entwicklung des Projektes folgen dem Ansatz des Design Research (Gravemeijer & Cobb, 2013; van den Akker, 2013). Die Projektinterventionen fokussieren auf Lernstrategien, die mit Hilfe des LIST-Fragebogens (Wild, 1994) in prä-post Umfragen erfasst wurden. Diese und andere Daten fließen in die Evaluierung von MP\(^{2}\)-Mathe/Plus ein. Die Ergebnisse bestätigen die Anpassungen der Projektmaßnahmen in den aufeinanderfolgenden Zyklen, betonen die Relevanz von Anstrengung und Motivation, und bewerten den Projekterfolg.

Download full text files

Export metadata

Additional Services

Share in Twitter Search Google Scholar
Metadaten
Author:Birgit GrieseGND
URN:urn:nbn:de:hbz:294-49979
Subtitle (English):conceptualisation, development, and evaluation of MP\(^{2}\)-Mathe/Plus
Referee:Bettina Rösken-WinterGND, Herold DehlingGND
Document Type:Doctoral Thesis
Language:English
Date of Publication (online):2016/09/26
Date of first Publication:2016/09/26
Publishing Institution:Ruhr-Universität Bochum, Universitätsbibliothek
Granting Institution:Ruhr-Universität Bochum, Fakultät für Mathematik
Date of final exam:2016/09/02
Creating Corporation:Fakultät für Mathematik
Tag:Ingenieurwissenschaften
GND-Keyword:Studienanfang; Ingenieurstudium; Lerntechnik; Mathematik; Forschung und Entwicklung
Dewey Decimal Classification:Naturwissenschaften und Mathematik / Mathematik
faculties:Fakultät für Mathematik
Licence (German):License LogoKeine Creative Commons Lizenz - es gelten der Veröffentlichungsvertrag und das deutsche Urheberrecht