Effects of somatosensory alpha neurofeedback training on stimulation-induced tactile learning
- Alpha oscillations are believed to gate information processing, thereby increasing the efficiency of high priority tasks (Klimesch et al., 2007; Jensen and Mazaheri, 2010). Upregulation of alpha activity with neurofeedback training results in enhanced perceptual and cognitive performance (Kamiya, 1971; Sterman, 1981, Zoefel et al., 2011). It remains elusive whether learning processes are similarly affected by alpha activity. We successfully developed an efficient bi-directional neurofeedback protocol and combined it with repetitive sensory stimulation, which reliably induces behavioral and cortical tactile perceptual learning processes (Ragert et al., 2008; Dinse, 2003). This way, we were able to control perceptual learning success, explaining up to 59% of the interindividual learning variance. Alterations in alpha power levels were maintained throughout the experiment and neuronal patterns could be identified, connecting alpha activity to perceptual learning.
- Es wird vermutet, dass Alpha Oszillationen die Informationsverarbeitung regulieren, was die Effizient wichtiger Prozesse gewährleistet (Klimesch et al., 2007; Jensen and Mazaheri, 2010). Durch Neurofeedback Training können solche Oszillationen verstärkt werden, was zu kognitiver and perzeptueller Leistungssteigerung führt (Kamiya, 1971; Sterman, 1981, Zoefel et al., 2011). Es ist unklar, ob sich Lernprozesse auf ähnliche Weise steigern lassen. Daher entwickelten wir ein effizientes, bi-direktionales Neurofeedback Protokoll und kombinierten es mit repetetiver sensorischer Stimulation, die zuverlässig - behavioral wie kortikal - taktil-perzeptuelle Lernprozesse auslöst (Ragert et al., 2008; Dinse, 2003). Damit ließ sich der taktile Lernerfolg steuern und bis zu 59% der interindividuellen Lernvarianz erklären. Veränderungen des Alpha-Nieveaus blieben während des gesamten Experiments stabil und wir identifizierten neuronale Muster, die perzeptuelles Lernen mit Alpha-Aktivität verbinden.
Author: | Marion BrickweddeGND |
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URN: | urn:nbn:de:hbz:294-68327 |
DOI: | https://doi.org/10.13154/294-6832 |
Referee: | Hubert R. DinseORCiDGND, Dirk JanckeORCiDGND, Guilherme WoodGND |
Document Type: | Doctoral Thesis |
Language: | English |
Date of Publication (online): | 2019/12/16 |
Date of first Publication: | 2019/12/16 |
Publishing Institution: | Ruhr-Universität Bochum, Universitätsbibliothek |
Granting Institution: | Ruhr-Universität Bochum, International Graduate School of Neuroscience |
Date of final exam: | 2019/07/03 |
Creating Corporation: | International Graduate School of Neuroscience |
GND-Keyword: | Lernen; Perzeptives Lernen; Neurofeedback; Sensorische Stimulation; Lernerfolg |
Institutes/Facilities: | Lehrstuhl für Theorie kognitiver Systeme |
Dewey Decimal Classification: | Philosophie und Psychologie / Psychologie |
faculties: | International Graduate School of Neuroscience (IGSN) |
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