Angebote politischer Erwachsenenbildung vor und nach dem "Corona-Schock"

  • Im Zusammenhang mit der Corona-Pandemie wird einerseits ein langfristiger Angebotsrückgang in der Erwachsenenbildung befürchtet, andererseits wird diskutiert, ob die als "Schock" beschriebene Unterbrechung des Präsenzbetriebs mit einem Digitalisierungsschub einherging. Der Beitrag knüpft hieran an und fokussiert Verschiebungen im Verhältnis von Präsenz- und Online-Veranstaltungen im Bereich der politischen Erwachsenenbildung auf Basis einer Analyse der Programme von 30 Volkshochschulen. Verglichen werden der letzte Programmzeitraum vor der Pandemie und der Programmzeitraum ab Herbst 2021, in dem Präsenzveranstaltungen wieder weitgehend möglich waren. Die Ergebnisse zeigen einen Rückgang bei Präsenzveranstaltungen und eine deutliche Zunahme von Online-Veranstaltungen, darunter vor allem überregional angebotene Kurzzeitveranstaltungen auf Basis von Einrichtungskooperationen. Zwischen den 30 Volkshochschulen lassen sich jedoch große Unterschiede konstatieren. Die Ergebnisse, ihre Übertragbarkeit auf andere Anbieter und Inhaltsbereiche der Erwachsenenbildung sowie die methodischen Herausforderungen einer Programmanalyse im Horizont zunehmender Digitalisierung werden diskutiert.
  • In the context of the Corona pandemic, on the one hand, there are fears of a long-term decrease in the offerings of adult education, on the other hand, it is discussed whether the disruption of face-to-face courses—described as a "shock"—led to a digitalisation process. Following on from this, the article focuses on shifts in the relation between face-to-face and online courses in the field of political adult education based on an analysis of the programs of 30 German adult education centres (Volkshochschule). The last program period before the pandemic and the program period from autumn 2021, in which face-to-face courses were largely possible again, are compared. The results show a decrease in face-to-face courses and a significant increase in online courses, especially short-term events offered on a transregional level on the basis of cooperation between institutions. However, there are major differences between the 30 adult education centres. The results, their transferability to other providers and areas of adult education as well as the methodological challenges of a program analysis under the conditions of digitalisation are discussed.

Download full text files

Export metadata

Additional Services

Share in Twitter Search Google Scholar
Metadaten
Author:Falk ScheidigORCiDGND
URN:urn:nbn:de:hbz:294-103976
DOI:https://doi.org/10.1007/s40955-022-00220-y
Parent Title (German):Zeitschrift für Weiterbildungsforschung
Subtitle (German):Eine vergleichende Programmanalyse zu Online- und Präsenzveranstaltungen an Volkshochschulen
Subtitle (English):A comparative program analysis of online and face-to-face courses at adult education centres
Title Additional (English):Offers of political adult education before and after the "Corona shock"
Publisher:VS Verlag für Sozialwissenschaften
Place of publication:Wiesbaden
Document Type:Article
Language:German
Date of Publication (online):2023/11/10
Date of first Publication:2022/08/08
Publishing Institution:Ruhr-Universität Bochum, Universitätsbibliothek
Tag:Corona-Pandemie; Digitalisierung; Kooperation; Online-Veranstaltungen; Open Access Fonds; Politische Erwachsenenbildung; Programmanalyse; Volkshochschule
Adult education centres; Cooperation; Corona pandemic; Digitalisation; Online courses; Political adult education; Program analysis
Volume:45
First Page:321
Last Page:345
Note:
Article Processing Charge funded by the Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG) and the Open Access Publication Fund of Ruhr-Universität Bochum.
Institutes/Facilities:Institut für Erziehungswissenschaft
Dewey Decimal Classification:Sozialwissenschaften / Erziehung, Schul- und Bildungswesen
open_access (DINI-Set):open_access
faculties:Fakultät für Philosophie und Erziehungswissenschaft
Licence (English):License LogoCreative Commons - CC BY 4.0 - Attribution 4.0 International