Learner support in telecollaboration
- This PhD dissertation describes an empirical study on learner support in peer groups within a German-Brazilian distance tandem project between universities. The theoretical part of this work deals with theories about tandem language learning, especially the new form teletandem, and about learner support (advising, mediation). This qualitative study aims at giving a first conceptualisation of \(\textit {peer group mediation}\) – as this form of learner support is called, referring to Vygotsky’s \(\it mediation\) in learning processes – by analysing peer group mediation sessions both from the perspective of the learners and from the perspective of the mediator.
- In der vorliegenden Dissertationsschrift wird eine empirische Studie beschrieben, in der \(\textit {Learner Support}\) in Gruppen innerhalb eines deutsch-brasilianischen Distanztandemprojekts zwischen Universitäten Untersuchungsgegenstand war. Im theoretischen Teil der Arbeit werden Theorien zum Tandemlernen, im Besonderen zur neusten Form Teletandem, und des \(\textit {Learner Support}\) (Sprachlernberatung) aufgearbeitet. Ziel der qualitativen Studie ist eine erste Konzeptualisierung der \(\textit {peer group mediation}\) (Peergruppenmediation) - wie diese Form der Sprachlernberatung in Anlehnung an Wygotskis Begriff der "Mediation" in Lernprozessen in dieser Arbeit genannt wird. Dabei werden \(\textit {peer group mediation sessions}\) sowohl aus der Perspektive der Lernenden als auch aus der Perspektive der Mediatorin untersucht.
Author: | Anna-Katharina ElstermannGND |
---|---|
URN: | urn:nbn:de:hbz:294-51089 |
Subtitle (English): | Peer group mediation in teletandem |
Referee: | Karin KleppinGND, João Antonio TellesGND |
Document Type: | Doctoral Thesis |
Language: | English |
Date of Publication (online): | 2017/01/12 |
Date of first Publication: | 2017/01/12 |
Publishing Institution: | Ruhr-Universität Bochum, Universitätsbibliothek |
Granting Institution: | Ruhr-Universität Bochum, Fakultät für Philologie |
Date of final exam: | 2016/11/21 |
Creating Corporation: | Fakultät für Philologie |
GND-Keyword: | Fremdsprachenlernen; Pädagogische Beratung; Partnerarbeit; Peer-Group; Peer Learning |
Dewey Decimal Classification: | Sprache / Sprache, Linguistik |
faculties: | Fakultät für Philologie |
Licence (German): | Keine Creative Commons Lizenz - es gelten der Veröffentlichungsvertrag und das deutsche Urheberrecht |