Learner support in telecollaboration

  • This PhD dissertation describes an empirical study on learner support in peer groups within a German-Brazilian distance tandem project between universities. The theoretical part of this work deals with theories about tandem language learning, especially the new form teletandem, and about learner support (advising, mediation). This qualitative study aims at giving a first conceptualisation of \(\textit {peer group mediation}\) – as this form of learner support is called, referring to Vygotsky’s \(\it mediation\) in learning processes – by analysing peer group mediation sessions both from the perspective of the learners and from the perspective of the mediator.
  • In der vorliegenden Dissertationsschrift wird eine empirische Studie beschrieben, in der \(\textit {Learner Support}\) in Gruppen innerhalb eines deutsch-brasilianischen Distanztandemprojekts zwischen Universitäten Untersuchungsgegenstand war. Im theoretischen Teil der Arbeit werden Theorien zum Tandemlernen, im Besonderen zur neusten Form Teletandem, und des \(\textit {Learner Support}\) (Sprachlernberatung) aufgearbeitet. Ziel der qualitativen Studie ist eine erste Konzeptualisierung der \(\textit {peer group mediation}\) (Peergruppenmediation) - wie diese Form der Sprachlernberatung in Anlehnung an Wygotskis Begriff der "Mediation" in Lernprozessen in dieser Arbeit genannt wird. Dabei werden \(\textit {peer group mediation sessions}\) sowohl aus der Perspektive der Lernenden als auch aus der Perspektive der Mediatorin untersucht.

Download full text files

Export metadata

Statistics

Number of document requests

Additional Services

Share in Twitter Search Google Scholar
Metadaten
Author:Anna-Katharina ElstermannGND
URN:urn:nbn:de:hbz:294-51089
Subtitle (English):Peer group mediation in teletandem
Referee:Karin KleppinGND, João Antonio TellesGND
Document Type:Doctoral Thesis
Language:English
Date of Publication (online):2017/01/12
Date of first Publication:2017/01/12
Publishing Institution:Ruhr-Universität Bochum, Universitätsbibliothek
Granting Institution:Ruhr-Universität Bochum, Fakultät für Philologie
Date of final exam:2016/11/21
Creating Corporation:Fakultät für Philologie
GND-Keyword:Fremdsprachenlernen; Pädagogische Beratung; Partnerarbeit; Peer-Group; Peer Learning
Dewey Decimal Classification:Sprache / Sprache, Linguistik
faculties:Fakultät für Philologie
Licence (German):License LogoKeine Creative Commons Lizenz - es gilt der Veröffentlichungsvertrag und das deutsche Urheberrecht