When young students fail to productively learn with productive failure

  • There is a growing body of literature demonstrating the beneficial effect of problem solving (often in small groups) prior to instruction for students’ conceptual knowledge acquisition (e.g., Productive Failure). Because the sample of many previous problem-solving-prior-to-instruction studies were formed by middle or high school students, the thesis at hand investigates whether the beneficial effect of learning with delayed instruction also transfers to younger students around the elementary school age. For this, two quasi-experimental studies were conducted. It was tested whether problem solving prior to instruction as compared to problem solving after instruction leads to higher conceptual knowledge of such young students. In addition the role of students’ collaborative problem-solving and the mechanisms leading up to changes in students’ conceptual knowledge were systematically analyzed. The results open the discussion about boundary conditions of learning with delayed instruction.
  • Eine Reihe von Untersuchungen zeigte, dass Lernansätze, bei denen Schülerinnen und Schüler (SuS) kooperativ eine Aufgabe bearbeiten und erst danach Instruktion erhalten, effektiv für den Erwerb von Verständniswissen sind (z.B. Productive Failure). Da viele frühere Studien mit SuS am Ende der Sekundarstufe I durchgeführt wurden, überprüft die vorliegende Dissertation, inwiefern der lernförderliche Effekt des Lernens mit verzögerter Instruktion auch bei jüngeren SuS zu Beginn der Sekundarstufe I greift. Hierfür wurden zwei quasi-experimentelle Studien durchgeführt und untersucht, inwiefern Aufgabenbearbeiten vor im Vergleich zu Aufgabenbearbeiten nach Instruktion zu mehr konzeptuellem Verständniswissen junger SuS führt. Darüber hinaus wurden die Rolle der Kooperation und die Mechanismen, die zur Effektivität des Lernens mit verzögerter Instruktion beitragen, systematisch analysiert. Die Befunde eröffnen die Diskussion über mögliche Grenzen des Lernens mit verzögerter Instruktion.

Download full text files

Export metadata

Additional Services

Share in Twitter Search Google Scholar
Metadaten
Author:Claudia MazziottiGND
URN:urn:nbn:de:hbz:294-54841
Subtitle (English):analyzing core learning mechanisms
Referee:Nikol RummelORCiDGND, Vincent AlevenGND
Document Type:Doctoral Thesis
Language:English
Date of Publication (online):2017/12/07
Date of first Publication:2017/12/07
Publishing Institution:Ruhr-Universität Bochum, Universitätsbibliothek
Granting Institution:Ruhr-Universität Bochum, Fakultät für Philosophie und Erziehungswissenschaft
Date of final exam:2017/07/13
Creating Corporation:Fakultät für Philosophie und Erziehungswissenschaft
Tag:Entdeckendes Lernen; Kooperatives Lernen
GND-Keyword:Lernen; Instruktion; Kooperation; Verstehen; Voraussetzung
Institutes/Facilities:Institut für Erziehungswissenschaft
Dewey Decimal Classification:Sozialwissenschaften / Erziehung, Schul- und Bildungswesen
faculties:Fakultät für Philosophie und Erziehungswissenschaft
Licence (German):License LogoKeine Creative Commons Lizenz - es gelten der Veröffentlichungsvertrag und das deutsche Urheberrecht