Ein Plädoyer für Kurzformate in der Fortbildung für Lehrende
- Mit diesem Forumsbeitrag geben wir einen Einblick in die Erfahrungen mit Kurzformaten sowohl in der hochschuldidaktischen als auch in der allgemeinen akademischen Fortbildung von Lehrenden, die wir in der Internen Fortbildung und Beratung (IFB) der Ruhr-Universität Bochum (RUB) in den vergangenen Jahren gesammelt haben. Einer einleitenden Definition von Kurzformaten mit Perspektive auf Argumente für und gegen ein solches Format schließen wir unser qualitativ wie quantitativ gestütztes Plädoyer für Kurzformate in der Fortbildung für Lehrende an.
- This contribution provides an overview of the experiences gained in the further education of lecturers in the past few years at the Center of Professional Development (IFB) at Ruhr-Universität Bochum (RUB) related to the use of shortcuts in both higher education didactics and general academic further education. After a brief definition of these ‘shortcuts’, including arguments for and against them, a plea for the use of shortcuts in the further education of lecturers is made, which is supported by both qualitative and quantitative evidence.
Author: | Mark ZeuchGND, Kristina MüllerGND, Martina SchmohrGND |
---|---|
URN: | urn:nbn:de:hbz:294-55389 |
Parent Title (German): | Zeitschrift für Hochschulentwicklung |
Title Additional (English): | An appeal for shortcuts in the further education of lecturers |
Publisher: | Norderstedt |
Place of publication: | Graz |
Document Type: | Article |
Language: | German |
Date of Publication (online): | 2018/01/12 |
Year of first Publication: | 2011 |
Publishing Institution: | Ruhr-Universität Bochum, Universitätsbibliothek |
Creating Corporation: | Verein Forum Neue Medien in der Lehre Austria |
Tag: | Erfolgsfaktoren; Qualitätsanspruch; Shortcut; Zielgruppen |
Volume: | 6 |
Issue: | 3 |
First Page: | 189 |
Last Page: | 193 |
Dewey Decimal Classification: | Sozialwissenschaften / Erziehung, Schul- und Bildungswesen |
open_access (DINI-Set): | open_access |
Licence (German): | ![]() |