Ein Plädoyer für Kurzformate in der Fortbildung für Lehrende

  • Mit diesem Forumsbeitrag geben wir einen Einblick in die Erfahrungen mit Kurzformaten sowohl in der hochschuldidaktischen als auch in der allgemeinen akademischen Fortbildung von Lehrenden, die wir in der Internen Fortbildung und Beratung (IFB) der Ruhr-Universität Bochum (RUB) in den vergangenen Jahren gesammelt haben. Einer einleitenden Definition von Kurzformaten mit Perspektive auf Argumente für und gegen ein solches Format schließen wir unser qualitativ wie quantitativ gestütztes Plädoyer für Kurzformate in der Fortbildung für Lehrende an.
  • This contribution provides an overview of the experiences gained in the further education of lecturers in the past few years at the Center of Professional Development (IFB) at Ruhr-Universität Bochum (RUB) related to the use of shortcuts in both higher education didactics and general academic further education. After a brief definition of these ‘shortcuts’, including arguments for and against them, a plea for the use of shortcuts in the further education of lecturers is made, which is supported by both qualitative and quantitative evidence.

Download full text files

Export metadata

Statistics

Number of document requests

Additional Services

Share in Twitter Search Google Scholar
Metadaten
Author:Mark ZeuchGND, Kristina MüllerGND, Martina SchmohrGND
URN:urn:nbn:de:hbz:294-55389
Parent Title (German):Zeitschrift für Hochschulentwicklung
Title Additional (English):An appeal for shortcuts in the further education of lecturers
Publisher:Norderstedt
Place of publication:Graz
Document Type:Article
Language:German
Date of Publication (online):2018/01/12
Year of first Publication:2011
Publishing Institution:Ruhr-Universität Bochum, Universitätsbibliothek
Creating Corporation:Verein Forum Neue Medien in der Lehre Austria
Tag:Erfolgsfaktoren; Qualitätsanspruch; Shortcut; Zielgruppen
Volume:6
Issue:3
First Page:189
Last Page:193
Dewey Decimal Classification:Sozialwissenschaften / Erziehung, Schul- und Bildungswesen
open_access (DINI-Set):open_access
Licence (German):License LogoKeine Creative Commons Lizenz - es gilt die Rechteeinräumung und das deutsche Urheberrecht