Towards understanding the impact of the GDPR on online advertisement
- This thesis evaluates the effects of the GDPR using a technical and human-centric approach. We assess challenges service providers face when they want to design GDPR-proof web applications. On the technical side, we perform two large-scale measurement studies. The first study aims to illuminate third party loading dependencies in web applications. The second study provides a detailed analysis of the information-sharing networks between online advertising companies. The human-centric analysis studies how companies implemented the Right to Access and if users can profit from the new right.
- Die Arbeit analysiert den Einfluss der DSGVO mittels eines technischen und eines anwender-orientierten Ansatzes. Es werden die Herausforderungen denen Firmen gegenüberstehen wenn sie Dienste entwickeln wollen, die konform zu der DSGVO sind, analysiert, es werden Änderungen welche das neue Gesetz auf das Ökonomiesystem der Online-Werbung hat evaluiert und es wird geprüft wie Nutzer*innen von dem Recht auf Datenübertragbarkeit Gebrauch machen. Auf technischer Seite wurden zwei Messstudien durchgeführt. Die erste Studie beschäftigt sich mit den Abhängigkeiten von dritten Parteien in Web-Anwendungen. In der zweiten Messstudie wird der Austausch von Informationen zwischen Werbetreibenden analysiert. Die anwenderorientierte analysiert inwieweit Nutzer*innen von ihrem Recht auf Datenübertragbarkeit Gebrauch machen können und welchen Nutzen sie davon haben.
Author: | Tobias UrbanGND |
---|---|
URN: | urn:nbn:de:hbz:294-75022 |
DOI: | https://doi.org/10.13154/294-7502 |
Subtitle (English): | a technical and human-centric point of view |
Referee: | Thorsten HolzORCiDGND, Nataliia BielovaGND, Norbert PohlmannGND |
Document Type: | Doctoral Thesis |
Language: | English |
Date of Publication (online): | 2020/09/28 |
Date of first Publication: | 2020/09/28 |
Publishing Institution: | Ruhr-Universität Bochum, Universitätsbibliothek |
Granting Institution: | Ruhr-Universität Bochum, Fakultät für Elektrotechnik und Informationstechnik |
Date of final exam: | 2020/07/03 |
Creating Corporation: | Fakultät für Elektrotechnik und Informationstechnik |
GND-Keyword: | Online-Werbung; Datenschutz; Privatsphäre; Cookie (Internet); Browser |
Dewey Decimal Classification: | Allgemeines, Informatik, Informationswissenschaft / Informatik |
faculties: | Fakultät für Elektrotechnik und Informationstechnik |
Licence (German): | ![]() |