Die Expert/inn/en in den Mittelpunkt!
Experts to the fore!
- Wir stellen in diesem Artikel den Arbeitsbereich „Lehren und Lernen“ der Internen Fortbildung und Beratung (IFB) der Ruhr-Universität Bochum (RUB) vor. Dabei legen wir einen Schwerpunkt auf die Darstellung unserer Philosophie: Lehrende und Studierende werden in der IFB als Expert/inn/en für ihre Lehr- und Studienbedingungen und ihren eigenen Lernprozess gesehen. Sie wirken maßgeblich inhaltlich und konzeptionell an der Gestaltung unserer Fortbildungs- und Beratungsformate mit. Unsere Angebote lassen sich in drei Säulen aufteilen: Wir bieten individuelle, fakultätsspezifische und interdisziplinäre Angebotsformate an. Welche Wechselwirkungen diese untereinander eingehen, werden wir abschließend genauer beleuchten.
- In this article we will introduce the area “teaching and learning” from the Office for Internal Counselling and Further Education (IFB) at Ruhr-Universität Bochum. In this context, we will focus on the description of our ‘philosophy’: IFB views lecturers and students as experts of their own teaching and learning conditions, and their learning process. Hence, they are actively involved in organising our further education and counselling formats – both in terms of their contents and their conception. Further we will introduce the three-pillar-model that guides our work, which is subdivided into individual, faculty-specific and interdisciplinary courses. Finally, we will discuss the interrelations between these different formats.
Author: | Petra FlockeGND, Kristina MüllerGND, Anja TillmannGND |
---|---|
URN: | urn:nbn:de:hbz:294-55571 |
Parent Title (German): | Zeitschrift für Hochschulentwicklung |
Subtitle (German): | Angebote für Lehrende an der Ruhr-Universität Bochum |
Subtitle (English): | Courses for Lecturers at Ruhr-Universität Bochum |
Publisher: | Norderstedt |
Place of publication: | Graz |
Document Type: | Article |
Language: | German |
Date of Publication (online): | 2018/01/19 |
Year of first Publication: | 2010 |
Publishing Institution: | Ruhr-Universität Bochum, Universitätsbibliothek |
Tag: | Expert/inn/enbegriff; Fakultätsspezifik; Interdisziplinarität; individuelle Angebote |
Volume: | 5 |
Issue: | 3 |
Pagenumber: | 10 |
First Page: | 149 |
Last Page: | 158 |
Dewey Decimal Classification: | Sozialwissenschaften / Erziehung, Schul- und Bildungswesen |
open_access (DINI-Set): | open_access |
Licence (German): | ![]() |