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Informational lobbying and the effect of frames

  • European decisions are based on intensive exchanges of positions and goals that all involved stakeholders connect with the legislative instrument. During codecision procedure, European and national institutions as well as societal actors aim to see their point of view represented at the end of the political process. This thesis measures advocacy success of involved actors through the informational lobbying and how this informational input gets framed. Using a sequential mixed methods approach, it finds that frames play a crucial role for advocacy success and for being a winner at the end of the political decision-making. Some frames increase success, whereas others are counterproductive.
  • Europäische Entscheidungen unterliegen einem Prozess des Austausches von Standpunkten und Zielen, die die involvierten Akteure mit den entsprechenden legislativen Instrumenten verbinden. Im Mitentscheidungsverfahren kommunizieren europäische und nationale Institutionen sowie Vertreter gesellschaftlicher Akteure und wollen ihre Sicht der Dinge am Ende des politischen Verfahrens repräsentiert sehen. Diese Dissertation misst den Erfolg der involvierten Akteuren und orientiert sich am Informationsinput dieser und der Art und Weise, wie diese Informationen "geframed", also übermittelt werden. Sie kommt zu dem Schluss, nach der Anwendung eines sequentiellen Mixed Methods Designs, dass diese "Art und Weise" (frames) eine große Rolle spielt, um am Ende des Mitentscheidungsverfahrens als Gewinner dazustehen. Manche frames sind zwingend nötig, andere sogar kontraproduktiv.

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Metadaten
Author:Daniel RaschGND
URN:urn:nbn:de:hbz:294-52908
Subtitle (English):a mixed methods approach to study advocacy success in the European Union
Referee:Rainer EisingORCiDGND, Cornelia WeinsGND
Document Type:Doctoral Thesis
Language:English
Date of Publication (online):2017/07/01
Date of first Publication:2017/07/01
Publishing Institution:Ruhr-Universität Bochum, Universitätsbibliothek
Granting Institution:Ruhr-Universität Bochum, Fakultät für Sozialwissenschaft
Date of final exam:2016/09/14
Creating Corporation:Fakultät für Sozialwissenschaft
GND-Keyword:Lobbyismus; Interessenpolitik; Europa; Qualitative Methode; Politische Kommunikation
Dewey Decimal Classification:Sozialwissenschaften / Sozialwissenschaften, Soziologie, Anthropologie
Licence (German):License LogoKeine Creative Commons Lizenz - es gelten der Veröffentlichungsvertrag und das deutsche Urheberrecht