The impact of stress on stimulus-response learning

  • This thesis examined the influence of stress (hormones) on striatum-dependent S-R memories in humans by means of three experiments. Therefore, participants were exposed to a stressor or received hydrocortisone pills shortly before learning or memory retrieval. The impact of stress (hormones) on S-R learning was compared with the learning performance of unstressed participants or of the placebo group. The results of the experiments reveal that stress (hormones) can affect S-R learning and memory processes in humans depending on the timing of the stressor. Thus, acute stress prior to learning and memory retrieval was found to impair the retention performance of the participants (in a sex-dependent fashion), whereupon the pharmacological drug manipulation enhanced the retention performance of the participants. The findings highlight that acute stress affects striatum-dependent S-R memories in humans beyond the hippocampus.
  • Diese Arbeit untersuchte in drei Experimenten den Einfluss von Stress(hormonen) auf das Striatum-abhängige Stimulus-Response (S-R) Lernen beim Menschen. Hierzu wurden die Versuchspersonen kurz vor dem Lernen/ dem Wiederabruf gestresst oder erhielten Hydrocortison in Tablettenform. Der Einfluss von Stress(hormonen) auf das S-R Lernen wurde mit dem Lernverhalten nicht gestresster Versuchspersonen bzw. der Placebogruppe verglichen. Die Studienergebnisse zeigen, dass Stress(hormone) S-R Lern- und Gedächtnisprozesse beim Menschen in Abhängigkeit vom Zeitpunkt des Stressors beeinflussen kann. Demnach beeinträchtigt akuter Stress vor dem Lernen und vor dem Wiederabruf (geschlechtsspezifisch) die Erinnerungsleistung der Probanden, während die pharmakologische Manipulation die Erinnerungsleistung verbessert. Zusammen verdeutlichen die Ergebnisse, dass akuter Stress Striatum-abhängige S-R Lernprozesse im Menschen über den Hippocampus hinaus beeinflussen kann.

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Metadaten
Author:Friederike GünzelGND
URN:urn:nbn:de:hbz:294-41211
Referee:Oliver T. WolfORCiDGND, Hubert R. DinseORCiDGND
Document Type:Doctoral Thesis
Language:English
Date of Publication (online):2014/07/09
Date of first Publication:2014/07/09
Publishing Institution:Ruhr-Universität Bochum, Universitätsbibliothek
Granting Institution:Ruhr-Universität Bochum, International Graduate School of Neuroscience
Date of final exam:2014/03/27
Creating Corporation:International Graduate School of Neuroscience
GND-Keyword:Stress; Lernen; Gedächtnis; Erinnerung; Hydrocortison
Institutes/Facilities:Institut für Kognitive Neurowissenschaft, Abteilung Kognitionspsychologie
Dewey Decimal Classification:Philosophie und Psychologie / Psychologie
faculties:International Graduate School of Neuroscience (IGSN)
Licence (German):License LogoKeine Creative Commons Lizenz - es gelten der Veröffentlichungsvertrag und das deutsche Urheberrecht