Effects of stress on human extinction memory

  • Acute stress modulates learning and memory processes via neuroendocrine messengers. In this thesis, a predictive learning task and a fear conditioning paradigm were applied to investigate the effects of stress on extinction memory in five studies. In order to examine effects of stress on specific memory phases, the timing of stress induction was varied systematically. All studies focused on the context-dependent renewal of conditioned responses, thus also allowing to test for potential interactions between contextual modulation and stress. Results showed that the effects of stress differed depending on the affected memory phase. Moreover, the arousal conveyed by the experimental paradigm as well as the contextual modulation played an important role. Taken together, the findings indicate that stress enhances the consolidation of extinction memory in a context-dependent fashion while impairing retrieval of the more arousing memory.
  • Akuter Stress beeinflusst mittels neuroendokriner Botenstoffe Lern- und Gedächtnisprozesse. In dieser Arbeit wurde anhand zweier experimenteller Paradigmen (prädiktives Lernen und Furchtkonditionierung) in fünf Studien der Einfluss von Stress auf das Extinktionsgedächtnis untersucht. Dabei wurde der Zeitpunkt der Stressinduktion systematisch variiert, um gedächtnisphasenspezifische Stresseffekte feststellen zu können. Im Fokus standen das kontextabhängige Wiederauftreten der konditionierten Reaktion (Renewal) sowie eine mögliche Interaktion von Kontext- und Stresseffekten. Es zeigte sich, dass in Abhängigkeit von der Gedächtnisphase distinkte Stresseffekte auftreten und sowohl der Erregungsgrad, der durch die Aufgabe vermittelt wird, als auch der Kontext eine wichtige Rolle spielen. Insgesamt scheint Stress die Konsolidierung des Extinktionsgedächtnis kontextabhängig zu stärken, während der Abruf der erregenderen Erinnerung unter Stress beeinträchtigt wird.

Download full text files

Export metadata

Additional Services

Share in Twitter Search Google Scholar
Metadaten
Author:Tanja Christina Hamacher-DangGND
URN:urn:nbn:de:hbz:294-42618
Referee:Oliver T. WolfORCiDGND, Hubert R. DinseORCiDGND
Document Type:Doctoral Thesis
Language:English
Date of Publication (online):2015/01/12
Date of first Publication:2015/01/12
Publishing Institution:Ruhr-Universität Bochum, Universitätsbibliothek
Granting Institution:Ruhr-Universität Bochum, International Graduate School of Neuroscience
Date of final exam:2014/10/27
Creating Corporation:International Graduate School of Neuroscience
GND-Keyword:Lernen; Konditionierung; Hydrocortison; Gedächtnis; Furcht
Institutes/Facilities:Institut für Kognitive Neurowissenschaft, Abteilung Kognitionspsychologie
Dewey Decimal Classification:Philosophie und Psychologie / Psychologie
faculties:International Graduate School of Neuroscience (IGSN)
Licence (German):License LogoKeine Creative Commons Lizenz - es gelten der Veröffentlichungsvertrag und das deutsche Urheberrecht